zaterdag 12 juni 2010

Februari blz 21 Zwitserse notentaart

Ooit had ik een lekkere notentaart gemaakt, eentje met walnoten en karamel in een deegje. Maar ik was het recept kwijt. In al mijn kookboeken gekeken. Het enige wat ik nog wist was de smaak. Heerlijk. Totdat ik aan dit project begon en de TIP's van 2004 één voor één meerdere malen doorlas. En daar was ie dan. De walnotentaart. Dat ik dit recept heb teruggevonden is een feest. Voor de lijn is ie natuurlijk vreselijk. Maar mijn stukje is de helft van het stukje van mijn huisgenoot.
En nu het recept on-line zetten. Raak ik het niet meer kwijt.

Kneed 300 gram bloem (ik heb zelfrijzend bakmeel gedaan) met 150 gram zachte boter, 150 gram suiker en 1 ei tot een samenhangend geheel. Rol van 2/3 deeg een ronde lap die ongeveer 3 cm groter is dan de springvorm met 24 cm doorsnede. Bekleed de vorm met het deeg. Rol van de rest van het deeg een ronde lap, die iets groter is dan de vorm. Leg beide minstens 30 minuten in de koelkast. (Ik had de ronde lap op een met bloem bestoven bord gelegd).
Voor de vulling heb ik ca. 50 walnoten gepeld, totdat ik 250 gram had. Deze heb ik grof in stukjes gehakt. In een pan met een dikke bodem 50 gram boter met 300 gram suiker laten smelten op een matig vuur. Laat het lichtbruin karameliseren. De suiker moet goed gesmolten zijn. Neem de pan van het vuur en roer de noten erdoor. Al roerend 2 dl slagroom er door. Dit gaat eerst niet gemakkelijk, want het wordt een dikke klont. Zet de pan weer op het vuur en het mengsel al roerend weer zachtjes laten smelten. Vulling iets laten afkoelen en op de taartbodem schenken. De taart afdekken met de ronde lap deeg. Randen goed aandrukken.
Taart in voorverwarmde oven op 200 graden Celcius 20-25 minuten bakken.

En inderdaad de smaak is wat ik er nog van wist. Heerlijk.
Posted by Picasa

1 opmerking:

  1. Hallo Ada,
    In 1965 gesmuld van een heerlijke Zwitserse notentaart,bij Café Crasta, Fam.Rieger.
    Jaren en jaren naar een recept gezocht,Nu september 2013 je geplaatste recept gevonden op internet.
    Recept ziet er goed uit, Ga binnenkort uitproberen en hiermee hoop ik een stukje nostalgie terug te vinden uit 1965, en wat belangrijker is, zelf zo'n heerlijke Zwitserse notentaart te bakken.
    Leuk dat je het op internet hebt geplaatst.

    Vriendelijke groet,Lena.

    BeantwoordenVerwijderen