zaterdag 8 januari 2011

Juli blz 54 Ahornsiroop-pecanijs



Vorig jaar heb ik een ijsmachine bij de Lidl gekocht. Nu kan ik ook de ijsrecepten maken uit de TIP. Ik heb gekozen voor de Ahornsiroop-pecanijs om de machine uit te proberen. Ik ging er maar van uit dat ik de hoeveelheden uit de receptuur ook in de ijsmachine kon stoppen.

Het recept:
115 g pecannoten door de midden snijden (in de lengte). Ze op een bakplaat uitspreiden en ze lichtbruin laten grillen (laagste grill stand). Laat ze goed afkoelen.

Klop 4 eidooiers, et 50 gram witte basterdsuiker en 1 tl maizena tot een dik schuimig mengsel. Breng 3 dl halfvolle melk aan de kook en klopt dit geleidelijk door het dooiermengsel.
Schenk het mengsel terug in de steelpan (met dikke bodem) en laat het mengsel al roerend zachtjes binden.
Doe het mengsel nu in een kom en roer er 60 ml ahornsiroop door. Laat het mengsel goed afkoelen. Niet vergeten af en toe te roeren.
Met de hand 3 dl slagroom halfstijf slaan. En meng de slagroom door het mengsel. Schenk dit in de ijsmachine en laat het volgens de aanwijzingen op de handleiding van de ijsmachine dik draaien. Schep het ijs in een plastic bak en schep de noten erdoor. Zet de bak in de vriezer. Na ongeveer 2 a 3 uur is het ijs helemaal goed.
Serveren met extra ahornsiroop en een aantal pecannoten erover.
Eet smakelijk.

1 opmerking: