zaterdag 7 augustus 2010

Mei special blz 61 Bagage retour


De Tip special van mei gaat over Frankrijk. 43 Streekgerechten uit heel Frankrijk van klassiek tot eigentijds. Per regio van Normandië tot de Jura worden de recepten van de meeste Franse klassiekers opgeschreven. Het is de bedoeling dat ik alle recepten een keer ga maken. Maar het is nu vakantietijd En wij brachten deze door in Bourgogne. Dicht bij Saulieu in de buurt. Waar ooit Bernard Loiseau zijn scepter (of pollepel) zwaaide, maar na zijn zelfmoord, waarschijnlijk omdat hem een ster zou worden afgnomen, is het hotel/restaurant nu door zijn vrouw overgenomen. Zij heeft chef kok aangenomen. En ze verkoopt BL spullen (pannen, koekjes, kurketrekkers, soepkommen) in het winkeltje naast het hotel.

In de Tip Special van mei staan per regio ook producten die je in Frankrijk moet uitproberen of mee naar huis moet nemen. Dat moeten hoeft natuurlijk niet, maar het is wel leuk om de supermarché leeg te kopen. Wat mission impossible is natuurlijk. Elke keer bij een bezoekje aan Frankrijk blijf ik me afvragen waarom wij niet zoveel keuze hebben. En helaas kan ik niet alles uitproberen op het campinggassetje en ook kun je niet alles meenemen. Maar het is me gelukt om een aantal producten mee te nemen.

Op bladzijde 61 van de Tip worden de volgende producten genoemd om te proberen of mee te nemen. Van worstjes tot snoepjes, van fruit tot gebak.

Andouillettes
Cervelas pistaché
Cervelas truffé
Cervelle de canut
Cocons
Crème de cassis
Dijon mosterd
Eau-de-vie de mirabelle (zie foto)
Escargots
Fromage fort
Galette de Pérouges
Les anis de Flavigny
Mirabel
Rosette de Lyon
Saucisson de Lyon
Tendresses

Ik had nog groene linzen van de lijst die hoort bij de regio Le Centre (blz 41) en Rillettes van het Loiredal lijstje (blz 35).

Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten