zondag 15 augustus 2010

Mei blz 51 Italiaanse kwarktaart


Het mei nummer heeft op de voorpagina de tekst "De àllerlekkerst gerechten van Italië" meegekregen. Eerder schreef ik al dat de Tip ook een rubriek "LEZERSrecept" heeft en opnieuw een recept uit deze rubriek. Dit maal een kwarktaart. Die omdat het in de tip van mei staat waarschijnlijk de naam Italiaanse kwarktaart heeft. Hoe de lezeres aan het recept is gekomen wordt niet vermeld. Ze zegt zelf dat het oorspronkelijke recept met hazelnoten is. Deze heeft ze vervangen door pijnboompitjes die "geven de taart echt iets Italiaans!". Ik heb er weer hazenoten ingedaan, leek me lekkerder maar ook omdat het eten van pijnboompitten waarvan de origine niet bekend is problemen kan geven.
Recept:
Kneed een soepel deeg van 250 gram bloem, 100 gram witte basterdsuiker en 150 gram koude stukjes boter en een snufje zout. Laat dit deeg ongeveer een half uur in de koelkast rusten, afgedekt met een plastic folietje.
Daarna het deeg uitrollen met een doorsnede van 30 cm. Deze lap in een ingevette springvorm van 24 cm doorsnede leggen. (Ik was erg content met dit deegje, volgens mij geschikt voor meerder taarten die je zo vult.)
95 Hazelnoten met behulp van de staafmixer fijn maken. Je kunt het ook hakken, maar ik wilde niet de grote stukjes. Van 5 eieren zijn er 3 eiwitten nodig en 5 eidooiers. (Rest van de eiwitten kun je bewaren in de koelkast en er schuimpjes van maken). Eidooiers kloppen met 125 g suiker, 2 el custardpoeder, 2 el cognac (is ook Frans), 2 el citroensap, rasp van 1 citroen en 3 zakjes vanillesuiker. 450 g Franse kwark (in het recept staat magere kwark, maar mijn fromage frais moest op). door het eimengsel. De 3 eiwitten stijfkloppen en samen met de hazelnoten door het kwarkmengsel spatelen. Dit uiteindelijk in de springvorm schenken. Oven voorverwarmen op 180 graden Celcius. De vorm hierin. Na een half uur de bovenkant afdekken met aluminiumfolie. Na totale baktijd van ongeveer 1 uur en een kwartier komt er een fantastische taart uit de oven. Die lauwwarm of afgekoeld kan worden gegeten als toetje. Ook nog bestrooien met poedersuiker!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten