zondag 21 november 2010

September blz 12 Bloemkool met saffraan, pijnboompitten en rozijnen

 
Posted by Picasa

Wat kan je allemaal met groente doen dan alleen maar koken in water en zout. Vaak ben ik met groente niet zo origineel. Daarom vind ik het ook wel leuk om bij het koken de recepten uit de tip te proberen. Volgens de tip is dit het recept om de bloemkool tot delicatesse te verheffen. Maar eens geprobeerd.
Het recept:
50 saffraandraadjes stond er in het recept. Dat heb ik maar niet gedaan. Dure boel wordt het dan. Ik had een zakje van de AH waarin een buisje zat, wat saffraandraadjes bevatte. Die heb ik in 4 el kokend water een kwartiertje laten trekken. In een pan ruim water met zou aan de kook brengen. De roosjes van een middelgrote bloemkool in de pan doen en opnieuw aan de kook brengen. 1 minuut laten doorkoken. Giet de bloemkool af en laat even staan. Verwarm 3 el olijfolie in een steelpan met een dikke bodem. Snij een grote Spaanse ui in plakken en bak de plakken op een laag vuur goudbruin, zacht en zoetsmakend. Haal ze met een schuimspaan uit de pan. Leg de uiringen op een bord. Bak in de achtergebleven olie de bloemkool zachtjes totdat de bloemkool van kleur verandert. Voeg de ui, saffraan met vocht, 3 el pijnboompitten (deze eerst even lichtroosteren)en 75 gram in warm water geweekte rozijnen bij de bloemkool. Roer goed door en laat zachtjes verwarmen tot het vocht is verdampt. Op smaak brengen met - hoe kan het ook anders - zout en peper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten